15/09/2007

DONDERDAG 13 SEPTEMBER KLAMATH FALLS - SAN FRANCISCO

We hadden nog een lange rit voor de boeg en om in San Francisco wat meer tijd te hebben, hadden we besloten om extra vroeg te vertrekken. Om 6 dus opgestaan en na het ontbijt in het hotel waren we al om 7 uur op weg naar het zuiden.
Na zo’n 20 mijl bereikten we al de staatsgrens en zaten we dus in Californië waar we de rest van onze trip zullen blijven
Het eerste stuk over highway 97 dwars door Klamath National Forest ging nog traag. Wel hadden we een schitterend zicht op de besneeuwde toppen van Mount Shasta.
Na highway 97 ging het via interstate 5 verder vlotjes naar het zuiden. Het weer was in het begin niet zo goed (17 graden en zelfs regen) maar dat beterde snel naarmate we meer naar het zuiden reden. Ook moesten we opletten met de snelheid, we hebben zeker op 10 plaatsen de highway patrol gezien die de snelheid aan het controleren was of die een boete aan het schrijven was. Aan het landschap was duidelijk te zien dat we in Californië waren, we zagen boomgaarden met fruitbomen, olijfbomen en wijngaarden.
Omstreeks 13 uur waren we dan aangekomen aan de baai van San Fransisco, op de radio de Red Hot Chili Peppers (Californische band) met het nummer the bridge, toepasselijker kon haast niet want we waren bijna aan de legendarische Golden Gate brug.
Om 13:30 uur waren we aan de Golden Gate brug en zijn we gestopt aan de noordelijke kant. Het was onbewolkt en vanuit Bonita viewpoint hadden we een schitterend uitzicht over de brug, de baai en de stad. De beruchte gevangenis (eiland) alcatraz was ook goed te zien.
Daarna zijn we de brug overgestoken, het is een tolbrug en de prijs is 5 dollar per voertuig, en zijn we de zuidelijke kant gaan bezichtigen. We hebben zelfs een stukje brug te voet gedaan en hebben daar de eerste pelikanen gezien.
Dan was het tijd om door te rijden naar het Renoir hotel dat midden in de stad gelegen is. Ik had gisteren al eens gekeken op de verschillende revieuws op internet en daar bleek dat het hotel lag in een omgeving met veel daklozen en dat de parking verschrikkelijk duur was (27 dollar per 24 uur, zonder taks).
Toen we daar aankwamen bleek dat ze inderdaad gelijk hadden en dat er veel daklozen rondzwierven en eenmaal op de kamer (zesde verdiep) was het ons een waar genoegen om het schouwspel dat zich op straat afspeelde met een budweiser aan te schouwen (details kan je altijd vragen aan Stef).
We hadden besloten om naar Fishermans Wharf en Pier 39 te gaan. Vanuit het hotel zijn we eerst richting Union Square gegaan waar we de befaamde Cable Car genomen hebben richting Fishermans Wharf. De Cable Car, het trammetje dat sinds 1873 over de steile heuvels van San Francisco rijdt is een toeristische attractie en kost 5 dollar voor een enkele rit. Het was leuk en druk, maar halverwege was het gedaan, er was iets mis met de stroomvoorziening en alle trammetjes stonden stil ergens midden op een heuvel. Men heeft dan maar een shuttlebus geregeld voor ons op onze eindbestemming te brengen.
Fishermans Wharf is een gezellige buurt aan de haven met winkeltjes, terrasjes en visrestaurants. Leuk om te zien was hoe tientallen zeeleeuwen van de zon genoten aan Pier 39. We hebben daar ook lekker en goedkoop gegeten.
De terugweg naar het hotel hebben we gedaan via de gewone tram en dat koste ons maar 1,5 dollar voor een enkele reis. Terug in het hotel hebben we vanuit het raam op de zesde verdieping nog wat genoten van het schouwspel op straat. Je kon er soms moeilijk aan uit… waren het nu daklozen, pooiers, dealers of autodieven ? Nu, het hotel lag wel in een louche buurt, maar er was zeker geen enkel probleem als je zelf maar wat uit je doppen keek.
Al bij al is één dag San Francisco veel te kort, maar we hebben toch een paar leuke dingen gezien. Morgen rijden we verder naar het zuiden.

dag12_1
 Samen voor het bord bij de grensovergang van Oregon naar Californië

dag12_2
 Foto met op de achtergrond de "Golden Gate Bridge" en de skyline van San Francisco

dag12_3
Deze mooie Coyote kwam naast onze wagen doorgelopen aan het Golden Gate View Point

dag12_5
 's Avonds kwam ons op "Fishermans Wharf" een kleine brandweerwagen tegenmoet

dag12_4
 Op "PIER 39" verzamelen 's avonds altijd een hoop zeerobben voor de avondserenade

07:09 Gepost door Dominique - Jorn - Stef in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

fotoshop? jullie hebben ons al meer dan eens warm gemaakt voor de natuurpracht van Amerika. Deze keer nog meer dan anders: zoveel dieren!
Geniet nog van de laatste warme dagen, want terug in België wacht de herfst.