24/09/2007

WOENSDAG 19 SEPTEMBER 2007 ( SAN DIEGO - RED BULL AIR RACE - MEXICO )

Vandaag dus onze laatste dag in San Diego. We hadden redelijk lang geslapen en besloten om met de auto naar Downtown te gaan om wat te shoppen en te eten.

Omdat we een afrit hadden gemist besloten we om even over de machtige Coronado brug te rijden. De brug is tegenwoordig tolvrij en vanop de brug heb je een schitterend zicht op de baai van San Diego. Coronado zelf is een eiland waar nogal dure huizen en resorts liggen en waar ook een navy basis gelegen is.

Dan terug de brug over naar Downtown waar we eerst even zijn gestopt bij het grote baseball stadium om daarna wat te gaan eten in de bar van Top Gun.

Na het eten bleek dat er vrije trainingen waren voor de Red Bull Air Race van het weekend, dus wij even gaan zien aan de waterkant en het was indrukwekkend om deze mensen aan het werk te zien. De Red Bull Air Race is een wedstrijd voor single seat aerobatics vliegtuigjes die tegen tijd een bepaald parkoers vlak boven het water moeten afleggen. Het parkoers wordt afgebakend via opblaasbare pylonen die op pontons in het water drijven.

Daarna zijn we terug naar het hotel gereden en hebben we alledrie iets anders gedaan om ons voor te bereiden op onze laatste avond. Stef (hobbyfotograaf) is terug gegaan naar Downtown om foto’s te maken van de Red Bull Air Race (s’avonds bleek dat hij maar liefst 1200 foto’s had gemaakt), Jorn, die nog vermoeid was van de fietstocht van vorige nacht, is aan het zwembad gaan liggen en ik ben met de auto naar Tijuana (Mexico) gereden.

Ongeveer 20 mijl ten Zuiden van San Diego ligt de grens met Mexico en de eerste stad die je daar tegenkomt is Tijuana. Het is de op vijf na grootste stad van Mexico met meer dan 1,3 miljoen mensen. Tijuana wordt vaak gezien als een mengeling van het goede en kwade van Mexico. Aan de ene kant is de stad bekend om zijn historische gebouwen en mooie stranden maar aan de andere kant is de stad een broeiplaats van drugshandel en prostitutie.

Omdat je met een huurwagen niet de grens over mag zonder een speciale en dure verzekering had ik de auto geparkeerd op een afgesloten parkeerterrein net voor de grens. De grens zelf ben ik dan te voet overgestoken en dat verliep zonder problemen. Vlak na de grens merk je al dat het een hemelsbreed verschil is met de Verenigde Staten. Het is een soort cultuurschok, plotseling zit je een hectische omgeving met taxichauffeurs, winkeliers en bedelaars die je constant aan je kop zagen. Ik heb gewoon maar wat door de winkelstraatjes gewandeld en had zo het idee dat ik in Turkije was. Daar zagen ze namelijk ook de hele tijd aan je kop om toch maar eens te komen kijken of om wat te kopen.

Grappig om te zien was dat er heel veel winkels waren waar ze medicamenten verkochten, de Amerikanen kunnen hier namelijk inkopen doen aan de helft van wat ze in de Verenigde Staten moeten betalen. Voor de rest waren er heel veel souvenirwinkeltjes en bars, hier moet je geen 21 jaar zijn om alcohol te mogen drinken. Wat ook opviel was dat er heel veel polite op straat was. Op de grensovergang aan de terugweg was natuurlijk meer controle en er stond een kleine wachtrij, maar al bij al verliep nog alles zeer vlot. Het was een kort bezoekje, maar het was toch wel de moeite waard.

Terug in San Diego zijn we samen gaan afscheid nemen van Zack, de gezellige baas van de hotelbar en zijn we met de trolley naar het Gaslamp District geweest waar we afgesproken hadden met Ron en Christel, het koppel uit Weert dat ons in Lake Mead geholpen had toen onze auto op slot was met de sleutels erin. We hebben de avond doorgebracht in een gezellige bar met live muziek. Grappig was dat je vanaf middernacht niet meer met alcohol op terras mag en dat je vanaf half twee geen alcohol meer kon krijgen. We zijn daarna veilig terug in het hotel geraakt met een taxi.

dag18_1
 Het mooie honkbalstadion van San Diego, hier spelen de "San Diego Padrés"

dag18_2
 Ingang van het "GASLAMP QUARTER" in San Diego, vooral 's avonds "THE PLACE TO BE"

dag18_3
 Een enorme drukte aan de Mexicaanse grens, Tijuana is een van de drukste.

dag18_4
Eén van de Red Bull Air racers die net langs een pyloon scheurde.

dag18_5
Samen op de foto met Zack, de altijd lachse eigenaar van Zack's bar
 dag18_6
Samen op de foto met Christel & Ron in het "Gaslamp Quarter" in San Diego

19:59 Gepost door Dominique - Jorn - Stef in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Zack hallo,
Ik ben vorig jaar in augustus in San Diego geweest en ook ik ben op Hotel Circle South in de hotelbar van Zack geweest. Ik heb er ook nog gepraat met Zack en verschillende andere Amerikanen en wou vragen of je zijn email hebt. Ik zou graag terug contact met hem hebben. Deze zomer ga ik trouwens terug naar San Diego. Is daar openbaar vervoer want ik heb geen auto?

vriendelijke groeten
philippe

Gepost door: Philippe Roefs | 20/01/2008

hallo, prachtige foto's!
Ik heb er echt van genoten,bij mij is het van 2004 geleden dat we een reis hebben gedaan.
Ook alle regio's zoals jullie!
Maar de foto's van jullie zijn veel mooier!